Personeelsmagazine

Gepubliceerd op 02-01-2012

Het aloude personeelsblad staat ter discussie. In deze tijden van economische malaise en technologische alternatieven wordt er kritisch gekeken naar dit vertrouwde middel van interne communicatiemiddel.

Er moet immers bespaard worden. En natuurlijk is meegaan met de technische mogelijkheden ook een belangrijk punt.
Zomaar verdwijnen zal het niet, omdat het algemeen gezien wordt als belangrijk middel om de werknemer te boeien en te binden. Vandaar dat er nu op grote schaal naar alternatieve middelen gezocht wordt. Het interactieve online magazine is verreweg de beste uitkomst hiervoor; alle voordelen van een fysiek magazine, zonder de nadelen.

Het magazine leest nog steeds zo gebruiksvriendelijk als de tastbare variant, maar in deze omgeving is het mogelijk de content te verrijken met audio of video, of is de aandacht te richten p een speciaal element in een pagina, door deze een animatie of effect mee te geven.

Interactie met het personeel wordt veel eenvoudiger. Enquetes en dergelijken kunnen namelijk in het magazine zelf ingevuld en verstuurd worden, waardoor de drempel tot participatie een stuk lager wordt, en de relevantie van de verzamelde informatie dus relevanter.

Ook is het leesgedrag van het personeel te analyseren via een uitgebreide koppeling met Google Analytics. Er is zo te bepalen welke onderdelen als meer of minder interessant worden ervaren, om hierop in de volgende uitgave op te anticiperen. Of nog in diezelfde uitgave, want een update is ook nog te doen als het magazine al live wordt aangeboden, en kan doorgevoerd worden wanneer men dat wil, zonder dat de lezer hier erg in heeft.

Tegelijkertijd wordt er bespaard op de grootste kostenposten: het drukken en distribueren ervan. Het magazine draait gewoon online, via de servers van BlueBerry, en is te lezen via web-browser of via de iPad.

De lijst met ondernemingen die hun interne magazines opmaken met de BlueBerry Magazine Editor groeit snel. Onder anderen T-Mobile en ROC Rijn IJssel zijn overgestapt van print naar interactieve online magazines, en op dit moment zijn er meer in ontwikkeling.

Kijk hier voor meer voorbeelden van personeelsmagazines en andere toepassingen van Blueberry’s Online Magazine Editor: http://www.online-magazine.nl/nl/voorbeelden_digitale_magazines.html

Of neem direct contact op: mail naar [email protected] of bel 076 – 5430 852!

Meer afbeeldingen